
Satu ja Aatos -tarinallista tunnetaitokasvatusta

https://www.versoverkko.fi/wp-content/uploads/2019/07/SatujaAatos_web.pdf
Satu ja Aatos -satutunnilla Satu-täti lukee lapsille sadun. Luettua satua työstetään yhdessä Sadun ja Aatoksen kanssa. Aatos on kaksiulotteinen pojan pää (lavasterakenne), johon lapset ulkoistavat omia ajatuksiaan ja tunteitaan Aatoksen aatoksina.
Esi- ja alakouluikäiset lapset kohtaavat monenlaisia uusia haasteita, jotka herättävät heissä niin myönteisiä kuin kielteisiäkin tunteita. Arkeen kuuluu sosiaalisten sääntöjen ja uusien taitojen opettelua. Samaan aikaan perheet voivat olla muutostilassa: syntyy sisaruksia tai vanhemmat eroavat. Satu ja Aatos -satutunti haastaa lapset leikin varjolla kohtaamaan tunteet, ratkaisemaan ongelmia ja kokeilemaan uusia juttuja. Nämä taidot vahvistavat lapsen onnistumisen tunnetta ja itsetuntoa.
Katja Kähkönen kehitti Satu ja Aatos -menetelmän Lastenkulttuurikeskus Verson toimesta 2014.
Satu ja Aatos -satutunnilla Satu-täti lukee lapsille sadun. Luettua satua työstetään yhdessä Sadun ja Aatoksen kanssa. Aatos on kaksiulotteinen pojan pää (lavasterakenne), johon lapset ulkoistavat omia ajatuksiaan ja tunteitaan Aatoksen aatoksina.
Esi- ja alakouluikäiset lapset kohtaavat monenlaisia uusia haasteita, jotka herättävät heissä niin myönteisiä kuin kielteisiäkin tunteita. Arkeen kuuluu sosiaalisten sääntöjen ja uusien taitojen opettelua. Samaan aikaan perheet voivat olla muutostilassa: syntyy sisaruksia tai vanhemmat eroavat. Satu ja Aatos -satutunti haastaa lapset leikin varjolla kohtaamaan tunteet, ratkaisemaan ongelmia ja kokeilemaan uusia juttuja. Nämä taidot vahvistavat lapsen onnistumisen tunnetta ja itsetuntoa.
Katja Kähkönen kehitti Satu ja Aatos -menetelmän Lastenkulttuurikeskus Verson toimesta 2014.
Suositukset (0)
Ei suosituksia
Tilaajat eivät ole vielä jättäneet sanallista suositusta palvelusta.